Урок 104 Узагальнення вивченого про частини мови
[ · Скачати дистанційно () ] | 15.04.2013, 09:34 |
Урок № 104 УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ПРАВОПИС І ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ В МОВЛЕННІ Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з морфології та орфографії; удосконалити вміння й навички визначати вивчені частини мови, пояснювати орфограми в них, використовуючи правила; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, розвивати творчі вміння використовувати різні частини мови у власних монологічних і діалогічних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів розуміння явищ природи. Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Повторення відомостей про частини мови за таблицею Самостійні частини мови: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник. Службові частини мови: прийменник, сполучник, частка. Вигук ІV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи Колективна робота з текстом Списати текст, розкриваючи дужки і ставлячи іменники у відповідному відмінку. Аргументувати свій вибір. Дібрати вислів, який передає основну думку висловлювання. ГРОЗА Опівдні над (обрій) стали громадиться біло-сірі (хмара), а за якийсь час насунула й величезна темна (хмара), запнула півнеба й заступила (сонце). Вона була гнівна і ще здалека ричала (грім). На (хвилина) (хмара) була затрималася на одному (місце), ніби роздумуючи, у якому (напрям) їй рушити, потім надумалась і подалася на (виселок)… Я любив відчувати легкий (холод) у (груди), коли, припавши до (шибка), дивився на сліпучі (змій) і стріли (блискавка) або на полум’яні (стрічка) та зловісну (заграва) (пожежа) (Б. Антоненко-Давидович). Розказати про поділ іменників на відміни і групи. Навести приклади з тексту. Зробити синтаксичний розбір першого речення. Якими членами речення виступають іменники? Лінгвістичне дослідження Прочитати виразно поезію Ліни Костенко. Виписати прикметники, розібрати їх як частину мови. ПРО ДОЩ Послухаю цей дощ. Підкрався і шумить. Бляшаний звук води, веселих крапель кроки. Ще мить, ще мить, ще тільки мить і мить, і раптом озирнусь, а це вже роки й роки! Дощ полив, і день такий полив’яний. Все блищить, і люди як нові. Лиш дідок старесенький, кропив’яний, Блискавки визбирує в траві. Струшується сад, як парасолька. Мокрі ниви, і порожній шлях. Ген корів розсипана квасолька доганяє хмари у полях. Л. Костенко Визначити будову і пояснити написання виділених слів. Розподільне письмо Утворити дієслова 3-ї особи множини теперішнього часу і записати їх у два стовпчики: а) із закінченнями -уть(-ють); б) із закінченнями -ать(-ять). Пестити, шептати, кришити, колисати, стежити, різати, мусити, бажати, кликати, тушити, мити, шанувати, хотіти, лущити, важити, ніяковіти, просити, говорити, писати, спонукати, створювати. Скласти три-чотири речення, використовуючи утворені дієслова. Визначити їх синтаксичну роль. Дібрати синоніми до виділених дієслів. Розвиток комунікативних умінь з елементами аналізу Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Яку роль у побудові тексту відіграють числівники? Виписати словосполучення числівників з іменниками, ставлячи їх у відповідній формі. Визначити розряд числівників. З’ясувати функцію сполучників. Чим пояснити поділ тексту на абзаци? СІМ ЧУДЕС СВІТУ Число (7) у стародавньому світі вважалося містичним, а подекуди й священним. Містом на (7) горбах здавна називають Рим: пізніше цю назву було перенесено й на інші великі нерівнинні міста. Сади Семіраміди — це величезний комплекс, збудований у Вавилоні в VII столітті до нашої ери. Це чудо було створене для дружини царя — мідійської царівни, а от чи звалася вона Семірамідою, — невідомо. (3) чудо — мавзолей у Галікарнасі — розкішна усипальниця Мавзола, сатрапа перської провінції. Проіснувала вона до (XV) століття, коли її зруйнували, використавши матеріал для побудови укріплення. З тих часів монументальні споруди для поховання визначних осіб звуть мавзолеями. Храм богині Артеміди в Ефесі — (4) чудо — відзначається вишуканістю форм і багатством оздоб. (5) чудом світу вважався Колос Родоський — бронзове зображення бога сонця Геліоса. Статуя проіснувала всього (60) років і була зруйнована землетрусом. (6) чудо світу — статуя бога Зевса в його святилиці в Олімпії. (7) — маяк на острові Фарос біля Александрії, збудований з білого мармуру, близько (150) метрів заввишки, увінчаний статуєю Посейдона. Можна з упевненістю сказати, що (7) чудес світу не охоплювали всіх архітектурних див стародавньої Греції і Єгипту: безперечно, їх було значно більше (За А. Коваль). Провідміняти три-чотири числівники на вибір. Переказати текст стисло, використовуючи числівники та дотримуючись логіки і послідовності викладення думки. Навчальне аудіювання Прослухати уривок тексту. Визначити стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Від якої особи йде розповідь? До якого жанру мистецтва небайдужий письменник? А який вам жанр мистецтва подобається? Чому? ДОРОГА ДО СЛОВА Друкуватись я почав, ще навчаючись у школі. Пам’ятаю, як школярем восьмого класу я зі сцени вітав депутата Максима Рильського, який приїздив до Житомира на зустріч із виборцями. Пізніше в газеті з’явилася добірка моїх віршів із напутнім словом сивочолого майстра. Його мудрі поради я чую і нині. Він учив любити слово, як садівник дерево. У 1958 році побачила світ перша моя збірка для дітей «Жива криничка». Схвальним словом про неї відгукнувся незабутній Михайло Панасович Стельмах. Відтоді прийшло до читача понад сорок моїх книжок — поетичних і прозових. З них — половина для дітей. І нині мене не лишає терпка надія: написати щось ніжне, цікаве і зворушливе для цього допитливого, вдячного читача — Дитини. Скажу ще про один жанр мистецтва, до якого я небайдужий. Це — пісня. Вона володіє мною з дитинства, з юнацьких років. Одна з моїх збірок має назву «Я родом із пісні» — свідчення любові автора до цього об’ємного і трудного жанру (За М. Сингаївським). Виписати займенники. Визначити, до яких розрядів вони належать. Розібрати як частину мови чотири-п’ять займенників. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Скласти й записати можливий діалог з товаришем про будь-які явища природи, використовуючи самостійні й службові частини мови. | |
| |
Переглядів: 2121 | Завантажень: 307 | |
Всього коментарів: 0 | |