Урок 104 Узагальнення вивченого про частини мови
[ · Скачати дистанційно () ]15.04.2013, 09:34
Урок № 104

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ПРАВОПИС І ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ В МОВЛЕННІ

Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з морфології та орфографії; удосконалити вміння й навички визначати вивчені частини мови, пояснювати орфограми в них, використовуючи правила; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, розвивати творчі вміння використовувати різні частини мови у власних монологічних і діалогічних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів розуміння явищ природи.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Повторення відомостей про частини мови за таблицею
Самостійні частини мови:

іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.

Службові частини мови:

прийменник, сполучник, частка.

Вигук



ІV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

Колективна робота з текстом

Списати текст, розкриваючи дужки і ставлячи іменники у відповідному відмінку. Аргументувати свій вибір. Дібрати вислів, який передає основну думку висловлювання.

ГРОЗА

Опівдні над (обрій) стали громадиться біло-сірі (хмара), а за якийсь час насунула й величезна темна (хмара), запнула півнеба й заступила (сонце). Вона була гнівна і ще здалека ричала (грім). На (хвилина) (хмара) була затрималася на одному (місце), ніби роздумуючи, у якому (напрям) їй рушити, потім надумалась і подалася на (виселок)…

Я любив відчувати легкий (холод) у (груди), коли, припавши до (шибка), дивився на сліпучі (змій) і стріли (блискавка) або на полум’яні (стрічка) та зловісну (заграва) (пожежа) (Б. Антоненко-Давидович).

Розказати про поділ іменників на відміни і групи. Навести приклади з тексту.

Зробити синтаксичний розбір першого речення. Якими членами речення виступають іменники?

Лінгвістичне дослідження

Прочитати виразно поезію Ліни Костенко. Виписати прикметники, розібрати їх як частину мови.

ПРО ДОЩ

Послухаю цей дощ. Підкрався

і шумить.

Бляшаний звук води, веселих

крапель кроки.

Ще мить, ще мить, ще тільки

мить і мить,

і раптом озирнусь, а це вже

роки й роки!

Дощ полив, і день такий

полив’яний.

Все блищить, і люди як нові.

Лиш дідок старесенький, кропив’яний,

Блискавки визбирує в траві.

Струшується сад, як парасолька.

Мокрі ниви, і порожній шлях.

Ген корів розсипана квасолька

доганяє хмари у полях.

Л. Костенко

Визначити будову і пояснити написання виділених слів.

Розподільне письмо

Утворити дієслова 3-ї особи множини теперішнього часу і записати їх у два стовпчики: а) із закінченнями -уть(-ють); б) із закінченнями -ать(-ять).

Пестити, шептати, кришити, колисати, стежити, різати, мусити, бажати, кликати, тушити, мити, шанувати, хотіти, лущити, важити, ніяковіти, просити, говорити, писати, спонукати, створювати.

Скласти три-чотири речення, використовуючи утворені дієслова. Визначити їх синтаксичну роль.

Дібрати синоніми до виділених дієслів.

Розвиток комунікативних умінь з елементами аналізу

Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Яку роль у побудові тексту відіграють числівники? Виписати словосполучення числівників з іменниками, ставлячи їх у відповідній формі. Визначити розряд числівників. З’ясувати функцію сполучників. Чим пояснити поділ тексту на абзаци?

СІМ ЧУДЕС СВІТУ

Число (7) у стародавньому світі вважалося містичним, а подекуди й священним.

Містом на (7) горбах здавна називають Рим: пізніше цю назву було перенесено й на інші великі нерівнинні міста.

Сади Семіраміди — це величезний комплекс, збудований у Вавилоні в VII столітті до нашої ери. Це чудо було створене для дружини царя — мідійської царівни, а от чи звалася вона Семірамідою, — невідомо.

(3) чудо — мавзолей у Галікарнасі — розкішна усипальниця Мавзола, сатрапа перської провінції. Проіснувала вона до (XV) століття, коли її зруйнували, використавши матеріал для побудови укріплення. З тих часів монументальні споруди для поховання визначних осіб звуть мавзолеями.

Храм богині Артеміди в Ефесі — (4) чудо — відзначається вишуканістю форм і багатством оздоб.

(5) чудом світу вважався Колос Родоський — бронзове зображення бога сонця Геліоса. Статуя проіснувала всього (60) років і була зруйнована землетрусом.

(6) чудо світу — статуя бога Зевса в його святилиці в Олімпії.

(7) — маяк на острові Фарос біля Александрії, збудований з білого мармуру, близько (150) метрів заввишки, увінчаний статуєю Посейдона.

Можна з упевненістю сказати, що (7) чудес світу не охоплювали всіх архітектурних див стародавньої Греції і Єгипту: безперечно, їх було значно більше (За А. Коваль).

Провідміняти три-чотири числівники на вибір.

Переказати текст стисло, використовуючи числівники та дотримуючись логіки і послідовності викладення думки.

Навчальне аудіювання

Прослухати уривок тексту. Визначити стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Від якої особи йде розповідь? До якого жанру мистецтва небайдужий письменник? А який вам жанр мистецтва подобається? Чому?

ДОРОГА ДО СЛОВА

Друкуватись я почав, ще навчаючись у школі. Пам’ятаю, як школярем восьмого класу я зі сцени вітав депутата Максима Рильського, який приїздив до Житомира на зустріч із виборцями. Пізніше в газеті з’явилася добірка моїх віршів із напутнім словом сивочолого майстра. Його мудрі поради я чую і нині. Він учив любити слово, як садівник дерево.

У 1958 році побачила світ перша моя збірка для дітей «Жива криничка». Схвальним словом про неї відгукнувся незабутній Михайло Панасович Стельмах.

Відтоді прийшло до читача понад сорок моїх книжок — поетичних і прозових. З них — половина для дітей. І нині мене не лишає терпка надія: написати щось ніжне, цікаве і зворушливе для цього допитливого, вдячного читача — Дитини. Скажу ще про один жанр мистецтва, до якого я небайдужий. Це — пісня. Вона володіє мною з дитинства, з юнацьких років.

Одна з моїх збірок має назву «Я родом із пісні» — свідчення любові автора до цього об’ємного і трудного жанру (За М. Сингаївським).

Виписати займенники. Визначити, до яких розрядів вони належать. Розібрати як частину мови чотири-п’ять займенників.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Скласти й записати можливий діалог з товаришем про будь-які явища природи, використовуючи самостійні й службові частини мови.
Категорія: 7 клас ( українська мова) | Додав: GOST | Теги: 104, урок, Усі, мова, Українська, Узагальнення вивченого про частини , уроки
Переглядів: 2121 | Завантажень: 307 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]