Урок 34 Дієприкметник як особлива форма дієслова - 7 клас ( українська мова) - Українська мова - Каталог файлів - Сайт Переспівської ЗОШ I-III ст.
Головна » Файли » Українська мова » 7 клас ( українська мова)

Урок 34 Дієприкметник як особлива форма дієслова
[ · Скачати дистанційно () ] 11.04.2013, 09:27
Урок № 34

ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ.

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історії українського народу.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв, приказок, крилатих висловів, до складу яких входять дієприкметники.

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників-антонімів.

Текст (риторичний аспект): створення текстів-описів з уживанням дієприкметників.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Дієприкметник». Ознайомлення учнів зі структурою теми.

2. Уведення школярів у спроектоване понятійно-термінологічне поле: учитель пропонує семикласникам звернути увагу на дієприкметник як особливу форму дієслова, відомості, які вони повторять і будуть поглиблювати на цьому і подальших уроках (таблиця або запис на дошці).
Дієприкметник — особлива форма дієслова: ознака предмета за дією, властивості дієслова і прикметника, означення або присудок


ІІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним

До щему у серці, до терпкого солодкого щему

Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…

Л. Забашта

ІV. Генералізація знань семикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)

Спостереження над мовним матеріалом

Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Що нового ви дізналися? Дібрати заголовок.

Археологи на території України виявили залишки чи не найдавніших жителів часів раннього палеоліту (150–35 тисяч років тому). Так, оселями людей цієї епохи були вже досить великі наземні житла (8 . 5 м) типу намету або чуму, з каркасом з жердин, укритим шкірами тварин і обкладеним унизу великими кістками мамонта. Посередині житла розкладали вогнище. Радіо-вуглецевий аналіз вугілля, зібраного під час розкопок цих жител, показав, що вони були збудовані 44 тисячі років тому! Одне з таких поселень знайдено на березі Дністра біля с. Молодове Чернівецької області.

Минали тисячоліття. На стоянках людей пізнього палеоліту (35–10 тисяч років тому) археологами знайдено такі самі намети, перекриті шкірами і кістками тварин, здебільшого тих самих мамонтів. У верхніх частинах наметів застосовувалися сплетіння рогів північного оленя. Такими були житла людей на стоянках біля сіл Мізин та Пушкарі на Чернігівщині та в інших місцях. На кістках мамонта в житлах виявлено цікаві орнаментальні розписи, виконані червоною охрою (З дитячої енциклопедії).

Знайти дієприкметники. Визначити, яким членом речення вони виступають. Які морфологічні ознаки мають дієприкметники?

Поміркувати, яку роль відіграють дієприкметники у тексті.

З’ясувати лексичне значення виділених слів. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.

V. Вивчення нового матеріалу

Розподільне письмо

Прочитати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу — прикметник з іменником, у другу — дієприкметник з іменником. Довести правильність виконання завдання.

Солона капуста, посолена капуста; зелене поле, зеленіюче поле; біла стеля, побілена стеля; міцний хлопець, міцніючий хлопець; освітлена кімната, світла кімната; стихаючий вітер, тихий вітер.

Із двома-трьома парами словосполучень скласти речення. Чи змінюється смисл речень у зв’язку з уживанням прикметника чи дієприкметника? Відповідь обґрунтувати.
Категорія: 7 клас ( українська мова) | Додав: Sergiy9325 | Теги: урок, Дієприкметник як особлива форма діє, клас, мова, 34, Українська
Переглядів: 1273 | Завантажень: 137 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вітаю Вас, Гість!
Середа, 07.12.2016