Урок 39 Правопис голосних у закінченнях дієприкметників
[ · Скачати дистанційно () ] | 11.04.2013, 09:34 |
Урок № 39 ПРАВОПИС ГОЛОСНИХ У ЗАКІНЧЕННЯХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ Мета: ознайомити учнів з відмінюванням дієприкметників та правописом голосних у їх закінченнях; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданою орфограмою в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у різних відмінкових формах у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до краси осінньої природи. Внутрішньопредметні зв’язки: Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення. Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників. Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників. Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметників у розкритті задуму висловлювання (література). Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку Які ясні Вітчизни небокраї І осінь ця у ароматі трав!.. В. Сосюра ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи Колективна робота з текстом Прочитати текст уголос. Визначити тип і стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Яка картина природи постала у вашій уяві? Розказати, що вам відомо про Чумацький Шлях. Доповнити текст описом осінньої природи в рідному краї. Велика вереснева тиша стоїть над землею. Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім відвоженим пилом, терпкими коноплями і дозрілими садами пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гупне біля якогось похиленого тину рясне яблуко, проллється шипучим соком на траву. І знову лапаті соняшники, наче матері, простягають на схід обважнілі руки, на яких спочивають голівки малих, повних дрімливого цвіту соняшників. Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок… (М. Стельмах). Виписати дієприкметники з означуваними іменниками. З’ясувати граматичні ознаки дієприкметників. Пояснити доцільність уживання слів у переносному значенні. Навести приклади з тексту. Поміркувати, з якою метою автор їх використав. З’ясувати лексичне значення виділених слів (у разі потреби звернутися до тлумачного словника). Дослідження-зіставлення Провідміняти словосполучення. Сиве волосся, посивіле волосся; жовте листя, пожовтіле листя; вантажний вагон, навантажений вагон; стиглі яблука, достигаючі яблука; темна хмара, потемніла хмара; працююча дівчинка, працелюбна дівчинка; біла стеля, побілена стеля. Зробити висновок про відмінювання дієприкметників і прикметників. Скласти 3–4 речення з дієприкметниками, використовуючи подані словосполучення. Визначити їх синтаксичну роль. Творче конструювання (за варіантами) Записати словосполучення, ставлячи слова, що в дужках, у потрібній формі. Варіант 1 (Збережений) хвилиною, на (зачинений) дверях, (зростаючий) свідомості, (почервонілий) листя, у (споруджений) оселі, на (заощаджений) кошти, (зростаючий) добробутом. Варіант 2 На (намальований) полотні, на (відцвілий) кущі, (звільнений) праці, на (зігрітий) землі, над (синіючий) долом, у (виконуваний) завданні, під (розвантажений) машиною, (посаджений) дерево, до (скошений) луків. Визначити рід, число й відмінок дієприкметників. Виділити закінчення. Скласти речення з виділеними словосполученнями. Зробити їх синтаксичний розбір. | |
| |
Переглядів: 2307 | Завантажень: 446 | |
Всього коментарів: 0 | |