Урок 39 Правопис голосних у закінченнях дієприкметників
[ · Скачати дистанційно () ]11.04.2013, 09:34
Урок № 39

ПРАВОПИС ГОЛОСНИХ У ЗАКІНЧЕННЯХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Мета: ознайомити учнів з відмінюванням дієприкметників та правописом голосних у їх закінченнях; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданою орфограмою в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у різних відмінкових формах у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до краси осінньої природи.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників.

Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників.

Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметників у розкритті задуму висловлювання (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Які ясні Вітчизни небокраї

І осінь ця у ароматі трав!..

В. Сосюра

ІІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Колективна робота з текстом

Прочитати текст уголос. Визначити тип і стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Яка картина природи постала у вашій уяві? Розказати, що вам відомо про Чумацький Шлях. Доповнити текст описом осінньої природи в рідному краї.

Велика вереснева тиша стоїть над землею.

Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім відвоженим пилом, терпкими коноплями і дозрілими садами пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гупне біля якогось похиленого тину рясне яблуко, проллється шипучим соком на траву. І знову лапаті соняшники, наче матері, простягають на схід обважнілі руки, на яких спочивають голівки малих, повних дрімливого цвіту соняшників. Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок… (М. Стельмах).

Виписати дієприкметники з означуваними іменниками. З’ясувати граматичні ознаки дієприкметників.

Пояснити доцільність уживання слів у переносному значенні. Навести приклади з тексту. Поміркувати, з якою метою автор їх використав.

З’ясувати лексичне значення виділених слів (у разі потреби звернутися до тлумачного словника).

Дослідження-зіставлення

Провідміняти словосполучення.

Сиве волосся, посивіле волосся; жовте листя, пожовтіле листя; вантажний вагон, навантажений вагон; стиглі яблука, достигаючі яблука; темна хмара, потемніла хмара; працююча дівчинка, працелюбна дівчинка; біла стеля, побілена стеля.

Зробити висновок про відмінювання дієприкметників і прикметників.

Скласти 3–4 речення з дієприкметниками, використовуючи подані словосполучення. Визначити їх синтаксичну роль.

Творче конструювання (за варіантами)

Записати словосполучення, ставлячи слова, що в дужках, у потрібній формі.

Варіант 1

(Збережений) хвилиною, на (зачинений) дверях, (зростаючий) свідомості, (почервонілий) листя, у (споруджений) оселі, на (заощаджений) кошти, (зростаючий) добробутом.

Варіант 2

На (намальований) полотні, на (відцвілий) кущі, (звільнений) праці, на (зігрітий) землі, над (синіючий) долом, у (виконуваний) завданні, під (розвантажений) машиною, (посаджений) дерево, до (скошений) луків.

Визначити рід, число й відмінок дієприкметників. Виділити закінчення.

Скласти речення з виділеними словосполученнями. Зробити їх синтаксичний розбір.
Категорія: 7 клас ( українська мова) | Додав: Sergiy9325 | Теги: урок, Правопис голосних у закінченнях діє, 39, клас, мова, Українська
Переглядів: 2307 | Завантажень: 446 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]