Урок 98-99 Замітка дискусійного характеру в газету
[ · Скачати дистанційно () ]15.04.2013, 09:24
Уроки № 98–99

ЗАМІТКА ДИСКУСІЙНОГО ХАРАКТЕРУ В ГАЗЕТУ В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета: поглибити знання семикласників про замітку як жанр публіцистичного стилю, ознайомити з особливостями побудови замітки дискусійного характеру (структурою, мовними особливостями); удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати стилістичний аналіз заміток такого типу, сприймати й усно відтворювати висловлювання, а також складати замітку дискусійного характеру в газету в публіцистичному стилі.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів

Навчальне аудіювання (критичне ставлення до прослуханого)

Прослухати замітку. Визначити її вид (замітка-інформація, замітка-пропозиція, фотозамітка). З’ясувати, чи міститься в тексті авторська позиція або оцінка описаного факту.

ПЛАЩ-НЕВИДИМКА — ЗОВСІМ НЕ ВИГАДКА

У пригодах Гаррі Поттера плащ-невидимка, може, й вигадка. А от університет Токіо, що розробляє технологію оптичного камуфляжу, виразно наближається до того, щоб зробити плащ-невидимку реальністю.

Як було продемонстровано на виставці нових технологій у Сан-Франциско, цілком реально дивитися крізь людину, одягнену в спеціальний плащ, і бачити обрис предметів прямо за нею.

У технології «оптичний камуфляж» використовуються намистини як дрібні камери й екрани міні-прожекторів. Камери передають дані на інший бік плаща, і те, що видно зі спини, передається на передню частину і навпаки (З газ. «Урядовий кур’єр»).

Висловити власне ставлення до порушеної у висловлюванні теми.

Колективна робота з текстом (структурно-змістовий аналіз висловлювання)

Прочитати учнівську замітку. Чи актуальній темі вона присвячена? До яких роздумів спонукає вас проблема, висвітлена в замітці? Підготувати усний переказ тексту.

ЧИ ПОТРІБНА АКЦІЯ «МИЛОСЕРДЯ»?

Кожного року в нашій школі проходить акція «Милосердя», мета якої — допомогти дітям-сиротам або тим, хто живе у малозабезпечених сім’ях.

У рамках цієї акції всім учням було запропоновано принести одяг, продукти харчування, іграшки, книжки, зошити, олівці тощо. Багато було тих, хто відгукнувся. Проте деякі школярі з різних «поважних» причин не взяли участі в цій акції. Цікаво, що ж ними керувало? Невже байдужість? З цим питанням я звернулася до безсердечних героїв моєї замітки. Одні відповіли, що вони не зобов’язані допомагати сиротам, про них повинна дбати держава. Тому така одноразова допомога навряд чи буде корисною. Інші сказали, що їм байдуже те, як живуть знедолені діти.

Як можна жити в демократичній державі і так розмірковувати?! Друзі, невже ви вважаєте, що у вашому житті завжди все буде гаразд? На жаль, такого ніколи не буває. Мабуть, і вам у скрутну хвилину захочеться співчуття та щирої підтримки. Згадайте тоді народну мудрість: «Як ти ставишся до оточуючих, так і вони ставитимуться до тебе» (А. Расторгуєва).

Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку. Виділити в тексті складові частини роздуму: тезу, аргументи й висновок.

Проаналізувати мовне оформлення замітки. Дослідити, яку роль виконують у ній питальні речення.

Дослідження-аналіз

Прочитати назви заміток, узятих з різних газет. Замітки з якими назвами, на ваш погляд, містять оцінку-роздум дискусійного характеру? Свою думку довести.

1) Під час канікул. 2) Обираємо здоровий спосіб життя. 3) Що робити зі сміттям? 4) З чого починається майбутнє? 5) Ушанування пам’яті. 6) Слово про Великого Кобзаря. 7) Що дає нам школа? 8) Якою повинна бути сучасна школа? 9) Хай вічно буде музика! 10) Планета — наш спільний дім.

Як часто ви читаєте газети чи журнали? Назвати замітки, прочитані вами самостійно, зміст яких спонукав вас до роздумів і викликав бажання посперечатися з автором.

ІV. Творча робота над текстами заміток (сприймання, стилістичний аналіз, відтворення й редагування)

Моделювання висловлювання (робота в парах)

Прочитати початок і кінець замітки. З’ясувати, чи чітко сформульовано тезу. Поміркувати, чи викликає обговорення порушена в замітці проблема.

НАШЕ МІСТО — НАШ ДІМ

Останнім часом стан та екологія нашого міста бажає бути кращими. Тільки подивіться навколо: забруднені водойми та пляжі, розмальовані паркани, захаращені парки, сквери просто занедбані. У чому ж причина?



Зробімо свій внесок у покращення екології та благоустрій рідного міста. Зробімо кращим наш дім, бо жити у ньому — нам!

Навести різні погляди на порушену в замітці проблему. Чітко сформулювати власну позицію.

Скласти усну замітку на запропоновану тему, використовуючи поданий початок і кінець, додержуючись публіцистичного стилю.

Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації (робота в групах)

Розглянути два погляди на роль комп’ютера в житті людини. Чи є вони переконливими? Якої позиції додержуєтеся ви в цьому питанні?

1. Комп’ютер безпосередньо впливає на психіку людини, розвиває роздратованість, утому, постійну напругу, а також віднімає час, який людина витрачала б на спілкування з друзями, знайомими, природою тощо.

2. Комп’ютер — це важлива і зручна річ на роботі та вдома, за допомогою якої можна вирішити безліч проблем, дізнатися про необхідне, знайти цікаву інформацію, а також весело провести час і просто відпочити. А всі розмови про можливу небезпеку — то лише байки й забобони.

Дібравши влучний заголовок, скласти замітку про роль комп’ютера в житті людини, використавши дві-три протилежні точки зору на обговорюване питання.
Категорія: 7 клас ( українська мова) | Додав: GOST | Теги: урок, мова, Замітка дискусійного характеру, 98-99, Українська, в газету
Переглядів: 14775 | Завантажень: 702 | Рейтинг: 2.6/16
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]