УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 5–6.
[ · Скачати дистанційно () ] | 21.03.2013, 13:35 |
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 5–6. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини, сприймати текст, розуміти його, докладно відтворювати, використовуючи виражальні авторські засоби. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Робота з текстом переказу (підготовча робота до письмового докладного переказу) Сприймання на слух тексту учнями Прослухати уривок з оповідання Анатолія Дрофаня «Роман Курочка». Визначити тип мовлення тексту. Довести, що висловлювання поєднує два типи мовлення. РОМАН КУРОЧКА На крутому березі Дністра стоїть невелике село Берізки. У тих Берізках і живе учень п’ятого класу Роман Курочка. Хлопець він на вигляд не дуже показний: невисокий, худорлявий, кирпатий, з гарними темно-сірими очима. А русяве волосся на голові за літо так вигорає на сонці, що стає білим-білим. Груди і плечі вузькі. Роман був найменшим у класі. Вийдуть учні на фізкультуру, вишикуються в одну лінію, плече до плеча, то Курочка найостанніший. А коли йдуть строєм, Микола Перегуда, що був у класі найвищим, озирнеться та насмішкувато й кине: — Ей, Романе, ноги вище піднімай! І весь клас так і зайдеться сміхом. Узагалі той Перегуда не давав бідному Курочці спокою. Високий, здоровий, він, бувало, штовхне хлопця в плече: — Ти, Романе, навіть не курочка, а справжнісіньке курча. Роман мовчки зносив ті глузування Перегуди. Та й що міг сказати, коли на зріст він був якраз тому під руки. Тільки одного разу не втерпів, стиснув кулаки і тремтливим голосом сказав: — Ну почекай, ми ще з тобою поквитаємось…— і, певно, в ту хвилину Романові дуже хотілося бути більшим і сильнішим за Перегуду. Жили Роман з матір’ю на березі Дністра. Невелика їхня хата у садочку стояла над дорогою, а кінець городу спускався до самісінької води. І влітку, поки мати працює в колгоспі, хлопець усе біля річки: то рибу ловить, то ятери сушить, то весло струже або смолить свою плоскодонку. А то збере цілу ватагу таких хлопців, як сам, та все проводить з ними змагання. І тут Роман виявився таким майстром, що випередити його ніхто не міг. Він так спритно вимахував руками і перебирав у воді ногами, що й справді був схожий на прудку рибину (За А. Дрофанем, 256 сл.). Бесіда за змістом тексту Визначити, про що розповідається в тексті. З’ясувати тему й основну думку висловлювання. Назвати учасників мовленнєвої ситуації. Дати їм характеристику. Чому Романа називали справжнім курчам? Хто не давав бідному Курочці спокою? У чому виявився Роман майстром? Визначити мікротеми висловлювання. Скласти план. Орієнтовний план 1. Роман Курочка — житель села Берізки. 2. Найменший у класі учень. 3. Глузування Перегуди. 4. Улітку все біля берега Дністра. 5. Спритність Романа. Виділити в тексті опис. Мовностилістичний аналіз тексту Виділити в тексті опис Романа Курочки. (Невисокий на зріст, худорлявий, кирпатий, з гарними темно-сірими очима. А русяве волосся на голові за літо так вигорає на сонці, що стає білим-білим. Груди і плечі вузькі). Дібрати синоніми до слова показний. (Видний, солідний, презентабельний, ставний, статечний, імпозантний). На що був схожий Роман? (На прудку рибину). Пояснити лексичне значення слова ятери. (Ятери — риболовче знаряддя у вигляді сітки, натягнутої на обручі, що їх установлюють на дні водойм). Повторне читання тексту Учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором в описі зовнішності людини. ІV. Письмовий переказ тексту V. Узагальнення зробленого на уроці VІ. Домашнє завдання Скласти розповідь з елементами опису зовнішності вашого друга (подружки). | |
| |
Переглядів: 6910 | Завантажень: 289 | |
Всього коментарів: 0 | |