Урок 41 Безособові дієслівні форми на -но -то
[ · Скачати дистанційно () ]11.04.2013, 09:39
Урок № 41

БЕЗОСОБОВІ ДІЄСЛІВНІ ФОРМИ НА, -НО, -ТО

Мета: ознайомити учнів з безособовими дієслівними формами на -но, -то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до надбань культури і мистецтва своєї країни.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників-синонімів, антонімів.

Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням безособових дієслів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Жити. Творити. Світ берегти.

Світити людині на цілі світи…

І. Драч

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів семикласників з теми

Спостереження над мовним матеріалом

Прочитати текст. З’ясувати, що відбиває заголовок — тему чи основну думку тексту. Відповідь аргументувати. Дібрати власний заголовок і порівняти його із заголовками, дібраними однокласниками. Кращий — записати. Назвати слова, похідні від дієслів. Зробити їх словотвірний аналіз.

ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО

На території України збереглися численні пам’ятники різних епох, які засвідчують, що коріння української культури сягає сивої давнини. До нашого часу збережено стародавні ікони, вироби ремісників, гончарів, ювелірів, різьбярів.

Декоративно-ужиткове мистецтво (вишивка, килимарство, кераміка, скло, порцеляна, фаянс, плетіння з лози, різьба по дереву та ін.) широко визнано в країні. У зручних утилітарних формах численних зразків декоративно-ужиткового мистецтва, в динамічних мотивах орнаменту присутні символи таємничої і чарівної природи, відбито складні перипетії історії та особливості побуту українців, жива душа українського народу.

Створено узори за допомогою голки і ниток на шкірі та тканині, що відомо в Україні з давніх-давен. Ще в ХІ столітті на Русі існувала перша вишивальна школа, організована сестрою Володимира Мономаха Ганною, де дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом. У ХVІ–ХVІІІ століттях центрами вишивання в Україні були Качанівка на Чернігівщині, Григорівна на Київщині, Велика Бурімка на Черкащині тощо (З енциклопедії).

До виділених слів дібрати синоніми.

Зробити синтаксичний розбір другого речення.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Колективний аналіз таблиці

Розглянути таблицю і розказати про безособові форми на -но, -то.

Безособові форми на -но, -то — незмінні (головний член безособового речення). Уживаються для підкреслення результату дії, ознаки предмета
Співвідносні з пасивними дієприкметниками

Усе було сплетено, вишито, вимережано з чудових різноманітних фарб, і кожна тоненька травинка була живою дивною істотою (О. Іваненко)
Пробачене, закрите, виконане, зроблене, переможене, прожите



Мовленнєва ситуація

Уявити ситуацію, що ви потрапили до майстерні, де вишиваються рушники. Там працюють 2–3 жінки-майстрині. На стінах розвішані вже готові рушники з національними вишивками. На передньому плані лежать рушники на столі, з якими робота ще не завершена.

Скласти розповідь про діяльність жінок.

У своєму висловлюванні використати безособові дієслівні форми на -но, -то.
Категорія: 7 клас ( українська мова) | Додав: Sergiy9325 | Теги: урок, клас, мова, 41, Українська, БЕЗКОШТОВНО, Безособові дієслівні форми на -но -
Переглядів: 1830 | Завантажень: 456 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]